جستجو

ایرانیسم

با طبقه مسلمان در جامعه ایران چه کنیم؟

رویکرد موثر در برابر طبقه مسلمان در جامعه ایران قرن بیست و یکم
نویسنده: پیام فضلی ۱۴ فوریه ۲۰۲۴

بررسی نگاه رایج و mainstream به روشنگری در برابر اسلام و موضع به ظاهر «درست»‌ در برابر طبقه مسلمان در جامعه ایران:

پیش فرض فضای سیاسی: نیاز به تغییر نظر مسلمانان و همراه کردن آن ها

استدلال رایج: چیزی نگویید که مسلمان ها ناراحت شوند چون اگر مسلمانان ناراحت شوند جبهه می گیرند، پس نظرشان تغییر نمی کند. در نتیجه به ما نمی پیوندند.

مدافعان:
۱-آتئیست های فیک
۲-نو اندیش دینی (گه اندیش اسلامی)
۳-کل اپوزیسیون اسلام پذیر رژیم جمهوری اسلامی

مخالفان:
۱-پیام فضلی

 

نگاه سیاسی متقابل نویسنده:

برعکسِ پیش فرض های پذیرفته شده در فضای سیاسی طی این یک سده گذشته و به ویژه این چهار دهه حکومت مستقیم طبقه مسلمان بر ایران، من اصلاً به دنبال عوض کردن یا جلب نظر مسلمانان نیستم. 

چنین پیش فرض های ناکارآمد و مماشات گرایانه که «به مسلمانان چیزی نگویید تا ناراحت نشوند، با رژیم همدست نشوند، یا تا به ما بپیوندند»، از اساس ربطی به نظریه اجتماعی من برای انقلاب ندارد. من انقلاب را براندازیِ تمام پارادایم اسلامی از طریق شوراندن لایه های ضد اسلام در ایران علیه طبقه مسلمان می دانم، هم برای براندازیِ رژیم جمهوری اسلامی، هم برای براندازیِ اپوزیسیون رژیم از چپ و راست و هم برای براندازیِ طبقه اجتماعی مسلمانان از هسته های قدرت در ایران. (اگرچه این سخن تازه ای است و طول می کشد تا توسط فضای فکری جامعه پردازش شود.) 

یعنی پیش تر در تعریف براندازی شاید تصور فضای فکری نخبگان سیاسی اپوزیسیون ایران این بود که «براندازی» متوجه حکومت یا دستگاه کشورداری فعلی است. نگاه من اما این است که براندازی یک انقلاب در برابر کل پارادایم اسلامی است نه فقط حکومت آن. در مقاله ای دیگر نظریه «جامعه آنومیک پسا-اسلامی در گذار به سمت انقلاب در برابر پارادایم اسلامی» توضیح داده ام که در نگاه من، ایران دهه سوم قرن بیست و یکم، یک جامعه آنومیک پسا اسلامی است که از چارچوب های ارزش گذاری اخلاقی اسلامی گذشته و اکنون در مسیر یک انقلاب آزادی خواهانه قرن بیست و یکمی تمام عیار بر ضد کل قاعده بازی (یعنی پارادایم اسلامی) قرار گرفته است. از این منظر، نقاط هدف این انقلاب: 

۱-دستگاه کشورداری اسلامی موجود 

۲-کل اپوزیسیون این دستگاه کشورداری 

۳-طبقه اجتماعی مسلمان (شامل مسلمانان حاکم، مسلمانان حامی و مسلمانان خاموش)

هستند.

من انقلاب را براندازیِ تمام پارادایم اسلامی از طریق شوراندن لایه های ضد اسلام در ایران علیه طبقه مسلمان می‌دانم

چهار سال پیش در نظرسنجی هایی مانند موسسه گمان مشخص شد حدود ۷۰ درصد جامعه ایران از اساس خود را مسلمان شناسایی نمی کنند. ما یک اقلیت قابل توجه مسلمان در ایران داریم که مستقیم و غیر مستقیم در حال کمک به استیلا و چیرگی آخوند، سپاهی و بسیجی بر ایران هستند. ما برای انقلاب در برابر این طبقه نیاز به فقط ۳/۵ تا ۱۰ درصد جمعیت ایران داریم. تمام انقلاب های بزرگ ۱۲۰ سال گذشته کم و بیش با همین میزان از جمعیت جامعه صورت پذیرفته.

من نه فقط به دنبال تغییر نظر مسلمانان یا همراه کردن شان نیستم بلکه به دنبال تحقیر و ذلت و خفّت شان هستم به گونه ای که تفکر من در یک سونامی فرهنگی می خواهد ایرانی بسازد که در آن بیان این که «من آلوده به ویروس عفونی آموزه های جنایت علیه بشریت و تجاوز جنسی به زنان اسیر و شلاق و سنگسار و … هستم» باعث خواری و سرشکستگی و خفت و ذلت فرد در جامعه شود. 

پس از ۱۵۰ سال روشنگری و حدود نیم قرن تجربه زیسته در جامعه ایران نسبت به قوانین اسلامی، امروز نباید کسی بتواند با وقاحت بگوید «بله، من باور به آموزه های وحشیانه ی کثافت نامه قرآن دارم». زمانی خواهد رسید که بیان چنین موضوعی یک تابو در جامعه ایران خواهد شد.

از اساس پیش فرضِ این که «چیزی نگویید مسلمانان ناراحت نشوند و به ما بپیوندند» که حرف تازه و جدیدی نیست! وقتی می گویید «چیزی نگویید چون مسلمان ها ناراحت می شوند!»‌ شما دارید همان سخن های کهنه و قدیمی و مماشات گرایانه با طبقه اجتماعی مسلمان را صرفاً با یک استدلال خیلی ضعیف و یک پیش فرض از اساس غلط تکرار می کنید.

انقلاب قرن بیست و یکم ایرانیان نه فقط با هدف براندازیِ رژیم جمهوری اسلامی، بلکه در مسیرِ براندازیِ کل اپوزیسیون رژیم و همچنین براندازیِ طبقه اجتماعی مسلمانان از هسته های قدرت در ایران است.

رویکرد نسل امروز در برابر توحش طبقه مسلمان در ایران

الیت سیاسی اجتماعی ما توانایی تصور این که جامعه ایران دارد به کدام سمت می رود را ندارند. نسل های جدید از اسلام حالت تهوع پیدا می کنند. هیچ بخشی از زندگی شان نه تنها ربطی به این کثافت نکبت آور ندارد بلکه وقتی یک فاطی کماندوی مسلمان به یک دختر ۱۴ ساله حمله می کند که «موهایت را بپوشان چون اسلام گفته»، دختر به راحتی در قلب ایران به وی می گوید: #ریدم_تو_اسلام! 

مهم تر از آن، کل این رویداد را ضبط می کند و ویدئوی آن را برای آگاه کردن و شجاعت آفرینی میان همفکرانش در شبکه های اجتماعی همرسانی می کند. این ویدئو ظرف کمتر از ۲۴ ساعت برای نخستین بار تبدیل به هشتگ شماره یک توییتر پارسی می شود. ماه ها همچنان جزو هشتگ های اول توییتر باقی می ماند و به جای محو شدن، تبدیل به یک جنبش گسترده بین جوانان و میان سالان ایرانی می شود. هر بار مسلمانان در توییتر هشتگ های اسلامی مانند «ما ملت امام حسینیم» را ترند می کردند، ایرانیان در پاسخ با هشتگ #ریدم_تو_اسلام و هشتگ های تازه ای که هر یک بخشی از مقدسات اسلامی را نشانه گرفته بودند: #ریدم_به_محمد_و_آل_محمد یا #ریدم_به_قرآن به هشتگ های طبقه مسلمان پاسخ می دادند.

در فضای درگیری خیابانی نیز در خیزش انقلابی ۱۴۰۰، ایرانیان سه لایه ی الیت و پرقدرت طبقه مسلمان یعنی: آخوند، سپاهی و بسیجی را در شعار های خود نشانه گرفتند و مستقیماً خواستار حذف آنان شدند. برای نمونه جواد روحی در خیزش  ۱۴۰۱، جمعیتی را که فریاد می زدند مرگ بر دیکتاتور رهبری کرد تا شعار «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود» به دنبال او سر بدهند. سال هاست در خیزش ها می شنویم گفته می شود به قیمت «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه!». تکلیف لایه های انقلابی سرسخت با سپاهی و بسیجی نیز روشن است: براندازان علناً خواستار همان سرنوشتی برای این دسته از مسلمانان هستند که برای داعش روی داد؛ «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی!»

پایان دوره مماشات

با منطق و جهان بینی رایج میان فضای فکری الیت اپوزیسیون و جامعه رسانه ای-ژورنالیستی ایران، آن دختر نوجوان باید سعی کند آن زن متجاوز وحشی مسلمان را با خود همراه کند و چیزی نگوید که مبادا طرف آزرده شود. 

دوره خجالت و مماشات و تعارف با اراذل مسلمان در ایران به پایان رسیده. با لحن های نازک و ناز دارانه نمی توان تغییر در رفتار اجتماعیِ یک طبقه سراسر عفونت و کثافت به وجود آورد که ۱۴۰۰ سال است به ضرب سر بریدن و شمشیر و شلاق و طناب دار، حق خود می دانند در تمام لایه های زندگی دیگران حتی حق حیات دیگران بر اساس کثافتنامه قرآن شان دخل و تصرف کنند.

فضای فکری اجتماعی-سیاسی ایران از درک آنچه گفته شد عاجز است، اما شما درک می کنید که دوره خوش خدمتی به دشمن مدت‌هاست به سر رسیده. شما می دانید دادن امتیاز به یک طبقه زورگو حاصلی جز تحکیم و استمرار زورگویی آن ها ندارد. اپوزیسیون نمی‌فهمد یا سودش در این است که نفهمد اما شما می‌دانید در برابر زامبی ها سیاست مماشات و کوتاه آمدن یعنی پذیرشِ خورده شدن توسط زامبی ها.

اسلام باید برود. هر کس گفت «نمی شود و نمی توانید و مسلمان ها چنین اند و چنان و نمی شود اسلام برود»، خودش هم باید برود. با اسلام، ما ایرانیان خوار شدیم. کشور ما تحقیر شد. محتوای تمدنی ما تسخیر و حذف شد. اسلام را امتحان کردیم و برای ایران کار نکرد. هیچ شکلی از اسلام به جز ضرر برای ما به همراه نیاورد. تنها با دور انداختن این عفونت شوم از ایران می توانیم ذلت و خفّت و نکبت این روز ها را از خود پاک کنیم. 

اسلام باید برود. هر کس گفت نمی شود، خودش هم باید برود.

 

23 دیدگاه دربارهٔ «با طبقه مسلمان در جامعه ایران چه کنیم؟»

  1. ماهک پیامیست

    تک تک واژه های این مقاله ، آتش شعله وریست که جان مبارزان آزادیخواه را روشن تر و سوزاننده تر میکند و در مقابل رعب و وحشت بر اهریمن وجود دشمنان ایران و‌ایرانی می اندازد 👏👏👏👏👏👏
    در پناه خرد آموزگار بزرگوارم 🙏🏼

  2. من باور دارم این تفکر ، با تمام جزئیاتش در دل جامعه ی ایران جای میگیره.
    شاید عمر کوتاه من فرصتش رو نده ببینم اون روز رو، ولی باور من همراه با این جمله ها زنده میمونه!
    کامل بود و مقاله طوری جمع آوری و نوشته شده که پاسخ هر نقدی درون خودش نهفته.
    این عالیه‌.
    قدردان زحمت هات برای ایرانم هستم 🖐🏽
    #ریدم_تو_اسلام
    #اسلام_باید_برود

  3. رادمان ایرانی

    این جمله بسیار انقلابیست :
    اسلام باید برود. هر کس گفت نمی شود، خودش هم باید برود.

  4. ما خواهان برچیدن کل بساط اسلام از ایران هستیم
    ایرانی هستیم و خواهان برگشتن کامل فرهنگ وتفکر ایرانی به زیست بوممان هستیم
    امروز یا ایرانی هستیم یا مسلمان

  5. درود پیام عزیز، سپاس از مقاله بسیار روان و پرمحتوا از مسلمانان تروریست زامبی که ریشه تجاوز، جنایت و تحمیل کنندگان و حمایت کنندگان مبانی جنایتکارانه اسلامی قرآنی هستند را با گفتمان خردگرایی علمی شفاف برای هر سطح از خواننده در این مقاله تبیین کردید.
    هم اسلام هم قرآن هر دو فدای ایران. من خواهان برچیدن مبانی جنایتکارانه و متجاوزانه وحوش مسلمان از ایران هستم. اسلام زدایی، خواهان کثافت زدایی ویروس عفونی ضدبشری اسلام از پنج هسته قدرت هستم. من یک پیامیست هستم. مکتب سیاسی پیامیسم فقط پیروز است. IRGCterrorist# #اسلام_باید_برود مسلمان نسبت به مبانی وحشی گری و جنایتکارانه قرآن باید پاسخگو باشد، طبقه مسلمان در جامعه حمایت کننده حاکمیت جنایتکار اسلامی قرآنی با احکام ضدبشری. مسلمان باور قرآنی تو جنایت علیه بشریت و به اسارت و گروگان گرفته شدن زندگی آزاد از مردم است.

  6. بالاخره بعد از سالها مماشاتِ اپوزیسیون اسلام پناه و اسلامگرا، پیام فضلی ،با پیامی از جنس قرن بیست و یکم و خردگرایی درخشید و رویکردی نوین رو اورد تا با همین رویکرد نوین و خردگرایانه،نسخه اسلام و مسلمان از ایرانمان برچیده شود. درود به شرفت ای خردمند و درود به پدر و مادرت که فرزندی چو تو را به ایران هدیه دادند. 👏👏🔥🔥❤️❤️

  7. حتی در مصاحبه با هانا آرنت، ایشون اشاره دقیقی ب ۱۲ ملیون حامی حزب نازی هیتلر میکنه ک فقط ۲ ملیون شون نیروی فعال اصلی حزب نازی بودن ک بر جمعیت حدودا ۷۰ ملیونی آلمان در آن زمان حکومت میکردن و ایدئولوژی ناسیونالیستی سوسیالیستی حزب نازی رو بر مردم آلمان و حتی اروپا تحمیل کردن
    امروز هم میبینیم ی اقلیت بسیار کم مسلمان شیعه فعال با کمک بخشی از دیگر مسلمانان خاموش و خاکستری ایدئولوژی حکومت شیعی حاکم بر ایران رو بر کل جامعه حدودا ۸۵ ملیونی ایران و حتی خاورمیانه تحمیل کردن

    نیاز امروز برای تغییر چنین وضعیتی همان رفتاری است ک با حزب نازی در آلمان و داعش سنی در عراق و سوریه شد، بشود

  8. س.علی قدسیان

    تنها روشی که می‌شود در ایران تغییر اجتماعی ایجاد کرد همین نگاه و روش رادیکال است که به درستی توسط پیام فضلی رهبری می‌شود، یک مبارز با تجربه باهوش با نگاهی به اپوزیسیون نهایتا به نگاه پیام فضلی می پیوندد و با او همراه می‌شود .

  9. یک عمر شنیدم و خواندم ، ولی مطابق با نظراتم و دیدگاهای خودم چیزی نیافتن ، تا با تو همراه شدم و مفتخر هستم .
    سپاسگذارم ازت پیام جان که به زیباترین شکل ، واضح ترین حالت و دقیق ترین سطح بیان میکنی.

  10. انقلاب از اساس یک حرکت رادیکال هست و با ناز کشیدن هیچ ارتباطی نداره ، سپاس برای مطالب مفید وبسایتتون

  11. با درود و سپاس جناب فضلی
    براستی هیچ جایی برای مماشات و خجالت در برابر هیچ نوع و طبقه ای از مسلمانان در ایران نمانده است. شرم بر مسلمانان خاموش که دهه ها شاهد جنایات طبقه مسلمانان حاکم بودید و خفه خون گرفتید.
    باور دارم ما ایرانیان خردگرا نه تنها این ویروس کثیف را از دامن میهن پاک خواهیم کرد، بلکه آغازی برای پایان دادن به این ایدلوژی کثیف در جهان خواهیم بود.
    “نه تنها به این اسلامتون ریدم، به اون اسلامی که میگید این اون اسلام واقعی نیست هم ریدم.”

  12. با درود به پیام عزیز و خسته نباشید بسیار عالی و حقیقت در نوشته شما موج می زند و امیدوارم همه ما این نوشته ها را در ذهن خود داشته باشیم تا بتوانیم دنیای زیباتری در آینده ایران داشته باشیم
    بقول شما از مسلمان برانداز در نمی آید
    موفق باشید

  13. اشکان ایرانی

    زمان سه چهار ساله طول کشید تا بفهمم با اسلام و مسلمان و کل اپوزیسیون نظام که ساخته و پرداخته خود نظام است نمی توان انقلاب کرد تنها وقتی به آزادی می رسیم که اسلام نیز در حد موش پرستی شود
    دررود بر پیام بزرگوار و با شرافت هنوز باید خیلی شاگردیت کنیم

  14. شهرام ورچاوند

    به دوره ای رسیدیم که مسلمان بودن و مسلمان ماندن هیچ توجیهی ندارد. مسلمانان مسئول و شریک جنایات حکومت اسلامی اند. به زودی در ایران مسلمانی تبدیل به یک تابو و مایه شرم افراد خواهد شد.

  15. مقاله جالبی است البته باید چند بار خواند چون ارزشمند است
    اسلام واقعا کثافت می باشد و با تمام وجود برای نابودیش کوشا بود

  16. مقاله جالبی است البته باید چند بار خواند چون ارزشمند است
    اسلام واقعا کثافت می باشد و با تمام وجود برای نابودیش کوشا بود

  17. در آخر طبقه مسلمان در برابر ما براندازان پارادایم اسلامی قرار خواهند گرفت و ما باید برای ان روز اماده شویم چون این تقابل اجتناب ناپذیر است

  18. بهرام بابک

    پیام فضلی به روشنی و با الهام گرفتن از روش و حرکت انقلابی مردم ایران نشان می دهد که منش و کنش ما با طبقه مسلمان به چه شگل و محتوایی باید باشد او در این مقاله به خوبی فرق روش انقلابیون رادیکال را با روش مماشات گرانه و سازشکارانه ضد انقلابی نشان می دهد او به زیبایی تمام سخنان خود را به تصویر می کشد تا خواننده آن را با پوست و گوشت واستخوان خود حس کرده و به روشنی ببیند درست مانند اثری که بیننده را به فکر و تمجید وا می دارد

  19. مبارزه با تهاچم فرهنگی اسلام ننگین از راه فاصله گرفتن از آداب،
    عادات، سنت و بطور کلی فرهنگ ننگین اسلامی امکان پذیر است.
    تنها راه نجات ایران از راه مرگ
    فرهنگ اسلامی می‌باشد

  20. محمد بیک داروگ

    نسل جوانان به دهه ها معروف شده دهه سصتی ها نمایندگانش فضلی ها وبچه های منوتوست دهه هفتادی ها جوانان کف خیابانند دهه هشتادی همراه دهه هشتادی هستند ولی وای به روزی که نودی ها بیان میدان یک حرکت درست که به ثمر برسه باید این مراحل دوگام به پیش یه گام به پس را تجربه کند وگرنه هزینه های سنگینتری باید پرداخت کند نهایتا ،،حرکت جوانان درراستای براندازی درست بموقع واصیل عمل کرده ولی حکومت نیز با هوشیاری عمل میکنه،من پیش بینیم ومطلوب نظرم تجمع همگانی اعتصاب سراسری وحضور تمامی شهرها با روزه سکوت ومطالبات درقالب پلاکارد هرکس اقدام به درگیری چه جزئی چه کلی باید ترد شود وگرنه سرکوب بیرحمانه وتلفات جانی بسیار خواهد بود تولید محتوی نیز بسیار موثر است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا