جستجو

ایرانیسم

آیا انقلاب آزادیخواهانه ایرانیان در ۱۴۰۱ پایان یافت یا آغاز شد؟

آیا انقلاب آزادیخواهانه ایرانیان در ۱۴۰۱ پایان یافت یا آغاز شد؟

 

اختصاصی کانال اخبار اعتراضات

هیچ انقلاب تاریخ سازی یک شبه یا طی یک دوره کوتاه به نتیجه نرسیده. انقلاب فرانسه در چند موج و در هر موج گاهی به درازای دو دهه تا رسیدن به پیروزی ادامه پیدا می کرد. انقلاب یک تفکر است. تفکر را نمی توان زندانی کرد یا کشت. وقتی تفکر انقلاب به صورت فیزیکی به کف یک جامعه بیاید راه برگشتی وجود ندارد.

آیا سرکوب یکی از موج های انقلاب برابر با سرکوب یا پایان انقلاب است؟‌ هر انقلابی چند موج خیزش انقلابی دارد. امواج خیزش های یک انقلاب برابر با خود انقلاب نیست. ممکن است یک یا چند موج خیزش انقلابی سرکوب شود ولی با هر موج خیزش، پیغام و فرهنگ آن انقلاب در لایه های بیشتر و گسترده تری از جامعه منتشر می شود.

در ۱۴۰۱ در ظاهر رژیم توانست موفق به سرکوب موج اول خیزش شود. اما همزمان با سرکوب موج اول خیزش انقلابی، خود «انقلاب» در جامعه ایران در وحله اول رونمایی شد. دوم، شعار ها و تفکر این انقلاب آزادی‌خواهانه ریشه دار تر و شفاف تر شد. سوم، مصادره کنندگان این انقلاب از هر گروهی، چه فرقه های شخص پرست و چه خرده فاشیست های قبیله گرای نژادستیز ضد ایرانی، توسط نیرو های برانداز انقلابی داخل کشور شناسایی و تشخیص داده شدند. چهارم، برای نخستین بار همبستگی بی سابقه ای از ایرانیان داخل و خارج کشور به شکل جهانی به نمایش گذاشته شد.

امواج بعدی خیزش های این انقلاب در راه است. نیروی انقلابی داخل کشور نه نیاز به فراخوان دارد و نه منتظر ائتلاف هیچ یک از احزاب اپوزیسیون است. نیروی برانداز داخل کشور خودش داعیه حاکمیت بر کشورش را دارد و می داند چه می خواهد و می داند که چه نمی خواهد. اگر با شعار های براندازان کف جامعه ایران همراه هستید، شما بخشی از آنچه می توان‌‌ «نخبگان انقلابی» شناسایی کرد هستید. هیچ یک از احزاب اپوزیسیون جمهوری اسلامی از چپ تا راست از میانه رو تا رادیکال، امروز حاضر به گردن گرفتن شعار های براندازانه نیرو های پیشرو انقلاب نیستند. هیچ یک از احزاب حاضر به اعلام حمایت رسمی از «آخوند باید گم بشه»، «تا آخوند کفن نشود این وطن وطن نشود»،‌ «نه این وری نه اون وری… تو بیت رهبری»، «سبزی پلو با ماهی — ننت سپاهی»، «بسیجی سپاهی داعش ما شمایی» و در نهایت: «نه سلطنت، نه رهبری، نه ارتجاع رجوی!‌ دموکراسی، لائیسیته، آزادی و برابری» نیستند.

یگانه نیروی موجود در ایران که آماده فدا کردن جان برای آرمان هایش است، جنبش براندازی نسل هایی است که از بعد از ۸۸ از شعار های اسلامی گذشتند و به «هم اسلام، هم قرآن، هر دو فدای ایران» رسیدند. موج بعدی خیزش های این انقلاب در راه است. میراث شرافت جاودانه براندازانی که امروز میان ما نیستند نباید بر زمین بماند. مسئولیت زنده نگاه داشتن این میراث تا موج بعدی این انقلاب بر دوش نخبگان انقلابی و نیرو های پیشرو فکری است. انقلاب زنده است، تازه آغاز شده و هر روز ریشه دار تر می شود.

پیام فضلی (https://t.me/dialecticum) – هیات تحریریه کانال اخبار اعتراضات
۲۱ نوامبر ۲۰۲۳

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا انقلاب آزادیخواهانه ایرانیان در ۱۴۰۱ پایان یافت یا آغاز شد؟»

  1. شهرام ورجاوند

    آبان ها و دی ها در پیش داریم. آرمان ما آزادی و رهایی از استبداد اسلامی ست و آرمان را نمی توان کشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا